Komunikaty firm

Jakie opony wybierają Polacy?

Jakie opony kupują Polacy do swojego samochodu, gdy przyjdzie czas na ich wymianę? Według ogólnopolskiego badania ,,Czy Polacy zmieniają opony”1 przeprowadzonego przez agencję badawczą SW Research na zlecenie serwisu Oponeo.pl blisko 8 na 10 kupujących decyduje się na opony nowe, tylko 11,5% na używane. Przy wyborze kierujemy się zazwyczaj ceną (49,8%) lub marką i modelem (34,7%).

Kupujemy nowe opony, ale też zwracamy uwagę na ich cenę

Ponad trzy czwarte Polaków (78,6%) kupuje do swojego samochodu nowe opony, tylko 11,5% wybiera używane, a 8,5% różnie, raz takie, a raz takie - wynika z ogólnopolskiego badania ,,Czy Polacy zmieniają opony” zrealizowanego przez SW Research dla Oponeo.pl. Jednocześnie najważniejszym kryterium, które bierzemy pod uwagę przy wyborze ogumienia jest jego cena, aż 49,8% respondentów przy zakupie w pierwszej kolejności kieruje się właśnie nią. Najczęściej nowe ogumienie do auta kupujemy w serwisie samochodowym lub u wulkanizatora (45,2%), a także w internecie (41,8%). Sklep stacjonarny lub hurtownie wybiera 18,7% Polaków.

Co jeszcze wpływa na nasze decyzje zakupowe?

Dla 34,7% polskich kierowców ważna jest marka i model, co czwarty z nich (25,3%) przy zakupie kieruje się przede wszystkim parametrami opony (np. oporem toczenia, głośnością), a co piąty (20,8%) datą produkcji. Dla co piątej osoby ważne są też rekomendacje – 22,3% badanych zanim kupi nowe opony bierze pod uwagę opinie i oceny innych kierowców, 22% korzysta z pomocy sprzedawcy, a 18,4% kieruje się rankingami, testami i opiniami ekspertów. Jednocześnie 13,8% respondentów analizuje wszystkie powyższe parametry i na tej podstawie wybiera najlepsze dla siebie opony.

Jakie opony Polacy kupują najczęściej?

Jak pokazują dane Oponeo.pl w pierwszym półroczu 2021 roku najczęściej sięgaliśmy po ogumienie klasy ekonomicznej, które stanowiło 41,7% wszystkich sprzedanych w tym okresie przez serwis opon, na drugim miejscu plasują się opony klasy premium – 32,8%, a na trzecim klasa średnia – 25,5%. Biorąc pod uwagę cały 2020 rok największy udział w sprzedaży także stanowiły opony klasy ekonomicznej (39%), zaraz za nimi premium (32%) i średniej (29%). Mimo, iż opony klasy ekonomicznej od kilku lat są najczęstszym wyborem, to obserwujemy też coraz większe zainteresowanie oponami premium, które zyskały w 2020 roku blisko 7% wzrost sprzedaży w porównaniu do 2019 roku. Najczęściej kupujemy opony w rozmiarze 205/55R16, które od ponad 3 lat utrzymują się na pierwszym miejscu pod względem liczby sprzedanych przez serwis sztuk.

Decydując się na zmianę ogumienia w swoim samochodzie zaczynamy badanie rynku. Sprawdzamy opinie o danym modelu, przeglądamy testy, rankingi, specyfikacje. Jednak nadal dla połowy kupujących głównym czynnikiem decydującym o zakupie opon jest ich cena. Najchętniej kupujemy ogumienie klasy ekonomicznej. Co ważne, na przestrzeni lat widać, że coraz świadomiej sięgamy po opony nowe. Rezygnujemy z używanych wiedząc, że ich zakup może wiązać się z ryzykiem. Jeszcze 5 lat temu na opony z drugiej ręki decydowało się 3 na 10 Polaków, dziś jest już to tylko co dziesiąty z nas. Opony mają bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy więc zdecydowanie warto poświęcić trochę czasu, aby wybrać takie, które będą dla nas najbardziej odpowiednie, czyli dostosowane zarówno do naszych potrzeb, jak i typu naszego samochodu – mówi Michał Pawlak, ekspert Oponeo.pl.

Całoroczne, letnie czy zimowe? Badanie ,,Czy Polacy zmieniają opony” pokazało, że 83,5% polskich kierowców zmienia opony sezonowo z letnich na zimowe i z zimowych na letnie. Potwierdzają to też dane Oponeo, z których wynika, że 81,1% wszystkich sprzedanych w 2020 roku opon stanowiły opony letnie (45,1%) i zimowe (36%), a niespełna co piąta sprzedana opona była całoroczna (18,9%).

Badanie ,,Czy Polacy zmieniają opony” zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 28-30.09.2021 r., na zlecenie spółki Oponeo S.A. Analizą objęto grupę 1022 Polaków posiadających samochód. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy.

###

OPONEO.PL S.A. zajmuje się sprzedażą online części i akcesoriów do pojazdów samochodowych (głównie opon i felg) działając w Polsce i na zagranicznych rynkach. Spółka jest notowana na giełdzie
i wchodzi w skład Grupy Kapitałowej OPONEO.PL.

1 Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 28-30.09.2021 r., na zlecenie spółki Oponeo S.A. Analizą objęto grupę 1022 Polaków posiadających samochód. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy.